Przyczyny agresji

Przyczyn agresywnego zachowania jest bardzo dużo. Badacze naukowi zajmujący się problematyką agresji mają podzielone zdania związane z jej charakterem. Jedni twierdzą, że jest ona nabyta, natomiast inni, że wrodzona. Osoby agresywne często nie potrafią zapanować nad swoim zachowaniem. Ich reakcja na daną sytuację zależy od wielu czynników. Zachowanie agresywne wynika często z frustracji, czyli z niemożności osiągnięcia danego celu. Rodzi się wtedy chęć osiągnięcia go za wszelką cenę, nie zważając na żadne przeszkody. Niektórzy ludzie odpowiadają przemocą na przemoc: jeśli ktoś zrobi im krzywdę, chcą odpłacić im tym samym. Inne zachowania agresywne są spowodowane naśladowaniem społecznym, powtarzaniem negatywnych wzorów reagowania. Tacy ludzie uważają, że agresywnym zachowaniem imponują innym, że są lepsi i odważniejsi od swoich rówieśników. Dotyczy to zwłaszcza zachowań agresywnych uczniów. Co ważne, tacy uczniowie są często wodzirejami grup szkolnych.
Zastanawiając się nad przyczynami agresji u uczniów warto wziąć pod uwagę :
 Dom rodzinny dziecka,
 Szkołę,
 Wpływ grupy rówieśniczej,
 Wpływ mediów.
Dom rodzinny dziecka ma największy wpływ na zaburzenia w zachowaniu ucznia. Jego zachowanie często zależy od wychowania, relacji z rodzicami, ale także sytuacji finansowej rodziny. Najczęściej agresywni są uczniowie, którym rodzice w domu na wszystko pozwalają i nie mają żadnych obowiązków. W domach, gdzie panuje dyscyplina, dzieci uczą się przestrzegać zasad kulturalnego zachowania. Bardzo ważna jest też relacja z rodzicami. Dzieci, które o swoich problemach mogą porozmawiać z rodzicami, nie wyładowują swojej złości na innych przez agresywne zachowanie. O zachowaniu uczniów w bardzo dużym stopniu decyduje kontakt rodzica z dzieckiem.
Szkoła jest kolejnym ważnym środowiskiem wychowawczym. Ogromną rolę odgrywa tutaj relacja nauczyciela z uczniem, pozycja w klasie, a także sytuacja społeczna w grupie rówieśników. „Istotny wpływ na zaburzenia w zachowaniu uczniów mają: osobowość nauczyciela, jego postawy i jego autorytet, popełniane niekiedy błędy wychowawcze, zróżnicowane oddziaływanie także i grup rówieśniczych, szczególnie powiązanie z jednostkami przestępczymi, tkwiącymi w subkulturach opartych na innych systemach wartości niż obowiązujące powszechnie” .

Można wyróżnić trzy fazy rozwoju i wzrostu znaczenia autorytetu nauczyciela: anomiczną, heteronomiczną oraz autonomiczną. W pierwszej fazie dziecko nie ma pojęcia o obowiązku, wszystko traktuje jako przymus. W fazie drugiej dziecko zna już poczucie obowiązku. Natomiast w fazie ostatniej, czyli autonomicznej występuje zamiana autorytetu prawa na autorytet nosiciela oraz wykładnika najwyższych wartości.
Grupa rówieśnicza także wywiera duży wpływ na zaburzenia w zachowaniu ucznia. W tym przypadku przyczyną agresywnego zachowania może być brak akceptacji ucznia w grupie, brak poczucia bezpieczeństwa oraz chęć zaimponowania kolegom i koleżankom. Uczniowie szukają różnych sposobów, aby umocnić swoją pozycję w grupie.
Media często uczą uczniów agresywnych zachowań poprzez pokazywanie aktów przemocy. Nie zobaczymy w nich negatywnych skutków takich zachowań oraz cierpienia ofiar przemocy.

Zostaw odpowiedź